bettlöst

Nu ska jag inte skriva något mer om bett utan tänkte skriva om de bettlösa alternativen. Bettlöst är ett bra alternativ för att hästen ska få vila munnen lite då och då.

 

Sidepull ser ungefär ut som en grimma. Trycket av ett sidepull placeras antingen på ovansidan av nosen eller under käken. ett annat alternativ är att det blir tryck på båda ställena. Nosdelen på detta tröns finns i två varianter, i rep och i läder. Nosdelen i rep är något skarpare. Detta träns togs fram av westernsidan.

 

Ridkapson som också kan användas i kombination med bett om man är rädd att hästen ska bli för stark på det.

 

Hackamore finns i olika typer. Ponnyhackamore som har kortare skänklar, lite synd på namnet eftersom det funkar lika bra på hästar som på ponnyer . Detta är det mildare hackamoret. Sedan finns det varianten med långa skänklar och en nosdel i metall som är klädd med läder. Detta gör att det blir hävstångseffekt. Under käken på båda varianderna finns antingen en kedja eller en läderrem. Hackamore ska endast användas av erfarna ryttare och det är mycket viktigt att inte sätta det för långt ner då nosbenet blir tunnare längre ner. 

 Kan nosbenet verkligen gå av med hackamore? har någon av er få läsare varit med om det? kommentera gärna om du vet något. Själv har jag hört alla möjliga varianter.


Kommentarer
Postat av: Lisse

Jag har önskat mig ett sidepull i Julkalpp och hoppas starkt på att få ett, tycker att det känns ganska snällt att rida på och skönt för hästens mun!:)

Svar: Det ska vara ganska snällt. Ta det med läder över nosen bara :D Annars är ju hackamore ett alternativ :)
pluttlarsson.blogg.se

2012-12-17 @ 17:37:30
URL: http://lissegotze.blogg.se
Postat av: Hanna

Ett ponnyhack ska sitta ca 2 fingrar ner från kindbenet på hästen och vara spänt så man får in 2 fingrar mitt på nosryggen..
Det är mer om man sätter det för långt ner och spänner/drar för hårt i hacket som nosryggen kan gå av, men det är ingen större risk om man sätter det rätt har jag fått höra i skolan iallafall^^

2012-12-19 @ 06:38:51
URL: http://thirtyeight.blo.gg
Postat av: Birgitta

Tror att det är EXTREMT svårt att knäcka en nosrygg med ett ponnyhack- jag har aldrig hört om någon som har "lyckats", däremot skrönor om att "det kan hända".

Då ska man nog ha djävulska krafter i armarna om man åstadkommer något sådant.

2012-12-20 @ 19:06:35
URL: http://birgittashastsida.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0