Hissbett

Hissbett. Det är ett bett som "hissas" upp i munnen och ger tryck på nacke och mungipor. Det är inte så bra då det finns känsliga nerver bakom örat. Bett som inverar på nacken är skarpa och ska användas med försiktighet. Denna typ av bett är jag inte så insatt i så jag skriver bara om de vanligare varianterna. Rätta mig om jag har fel.

 

Pessoabett består oftast av fyra ringar Tre små och en stor. Det finns även pessoabett med edast tre ringar, då har den understa plockats bort. Sidostyckena sätter man i första ringen och tygeln kan man sätta i andra, tredje eller fjärde ringen beroende på hur skarpt man vill ha det. Längre ner blir det skarpare och högre upp blir det snällare. När man tar i tygeln roterar mundelen så att det blir tryck på mungipor och nacke. Man kan även använda delta för att mildra det lite. Bettet finns som både tvådelat och tredelat. Om det är tvådelat kommer troligtvis bettet slå upp i gomen när man tar i tygeln vilket säger till hästen att ta upp huvudet. Samtidigt som det så finns det tryck på nacke som säger åt hästen att ta ner huvudet. Som ni förstår blir det dubbla signaler och allt blir pannkaka. Eftersom det intee är någon kedja på baksidan blir bettet överrörligt. Detta bett är mycket populärt inom gymkhana och ponnyhoppning.

 

Gagbett har hål i bettringarna där sidostyckena löper i mellan. Tygeln sätter man fast i ringen på nedersta delen av sidostycket. Trycket på hästens nacke blir mycket stor när tygeln är sträckt. Ett gagbett ser nästan ut som ett vanligt tränsbett och kan se milt ut för det otränade ögat men detta är defenitivt ett skarpt bett. 

 

Nästa gång skriver jag om bettlösa alternativ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0