Dagens pass på fin ponny

Idag provade jag att rida i en dressyrsadel för att se om den låg bra och still.

Gissa?

Den låg asbra! Den var även väldigt skön att rida i, en av mina medryttarhästar har en sådan sadel fast det skiljer några år mellan dem och när jag red den hästen så avgudade jag sadeln!

Nog om det nu ska jag skriva lite om själva passet. När jag skrittade fram kändes det som att hon skulle vara helt omöjlig, hon gick framåt och jag kortade inte tyglarna förräns hon gick på lugnt och skrittade genom kroppen. När jag kortade upp tyglarna gick hon först emot bettet för att sedan med lite övertygning bli sjukt fin och mjuk. Jag red i skritt och provade att ställa och böja överdrivet för att se vart hennes gräns gick, det var ju trots allt andra dressyrpasset jag red. I traven började det som i skritten, hon gick emot halvhalterna och lite mot skänkeln. Efter lite bråkande så släppte det och hon blev precis som i skritten sjukt fin. Efter hon var halt så var jag lite paranoid och "kände" hälta så jag hämtade longeringslinan och deltat för att kolla så att hon inte var halt. Det var hon inte så jag fortsatte att rida. Jag gjorde massa övergångar för att bakbenen skulle bli kvickare, det funkade ett tag. Jag bestämde mig för att gå över till galoppen då hon brukar bli finare efter att hon har fått galoppera. Jag fokuserade på att sätta henne på baken och samtidigt hålla formen. Det var himla jobbigt tyckte princess och hon tog varje chans att dra sig ur formen eller sakta av. Men hon blev himla fin efteråt. Jag jobbade lite till i traven med övergångar och travade och skrittade sedan av. Under avtravningen fokuserade jag på att hon skulle ta stora långsamma steg i en låg form och så fort jag blev nöjd med det så saktade jag av och skrittade. Jag kan tillägga att hon som hjälpte mig att hitta ponny kom in i ridhuset och sa att det såg trevligt och fint ut.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Snygg ponny!

Svar: Tack men jag knske inte valde den finaste bilden på henne, jag tyckte bara att hon var så söt ;)
pluttlarsson.blogg.se

2012-08-09 @ 18:01:12
URL: http://svanholts.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0