Hjälptyglar

Jag har inget problem att använda inspänningar om hästen behöver hjälp att jobba i rätt form, det kan även vara bra om ryttaren bestämmer sig för att jobba på sitsen att sätta på en gummisnodd så att man slipper tänka på formen. Gramantygel har jag inte sett så mycket av men det är inget jag är emot, är hästen stark eller behöver hjälp att gå i rätt form kan man rida på en graman. Man behöver även inte rida på den hela tiden, man har sina vanliga tyglar på också så att man kan släppa gramanen om man känner för det.
När jag red Baldi så hade jag en snodd löst åtspänt i början för att den skulle hjälpa mig att få honom att gå i rätt form. När jag hjälper henne som rider Baldi nu så kan jag sätta på en snodd om jag tycker att det behövs (jag sitter även upp och känner på honom om det behövs)
Även när jag red en väldigt stor häst som var lite stark så red jag med snodd ibland för att jag inte orkade hålla ihop honom helt.
Många tycker att man absolut inte ska använda inspänningar men jag tycker att de är bra om de behövs.
Skriv gärna era åsikter i kommentarerna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0