Om att träna ledarskap

Nu när princess var sjuk så var vi på minst en promenad om dagen. Sedan skrittar jag ofta fram och av för hand. I och med det är princess väldigt väluppfostrad när man leder henne. I alla fall när jag leder henne.
Första feberfria dagen fick hon springa av sig i tältet då det var ledigt.
Hon sprang som en toke till att börja med men när hon kände sig färdig kom hon till mig och jag tränade lite frihetsdressyr à la Tobbe Larsson. Skämt åsido men jag var noggran att hon skulle följa mig i det tempot jag bestämde och att hon skulle stanna när jag stannade och backa när jag backade.
Min första tanke är hur lättlärd hon är! Vi har ju tränat på att stanna men aldrig att backa. Därför var jag rätt glad att hon förstod det och gjorde som jag ville.
Detta tycker jag att alla hästägare ska göra. Många hästar är helt odrägliga att leda endast för att ägaren slarvat med att lära hästen det. Princess var inte så rolig att leda till att börja med men det har blivit såå mycket bättre på sista tiden.
Många hästar försöker gå före och springa dit de ska. Jag har satt upp en regel mellan mig och princess, bogen får ALDRIG vara före, men det är uppenbart att många slarvar med det där.
Jag gissar på att de inte förstår hur viktigt det egentligen är att hästen respekterar dig och inte går 2 m före. Det är en säkerhetsrisk att ha en häst som inte har någon uppfostran. Om du MÅSTE stanna och hästen går vidare som en ångvält, vad gör du då?
Drar i grimskaftet för glatta livet och hoppas att hästen stannar?
Om man är på tävling är det nästan en oskriven regel att hästen ska vara uppfostrad och ska lyssna. Annars är det en otroligt stor risk för både dig och alla runt om dig, det är många hästar och många människor på liten yta. Är det en häst som är överallt och ingenstans är det stor chans att det händer något.
Det drar mycket ner på det allmänna intrycket man får av ett ekipage med en ouppfostrad häst.
På princess och eventuella framtida hästar så kommer jag jobba otroligt mycket från marken på att de ska lyssna på mig och att de ska vara väluppfostrade. De ska kunna hanteras av småbarn!
Tänk på att alla har olika åsikter och om du inte håller med mig så istället för att bli arg ta tre djupa andetag och skriv din åsikt och motivera din åsikt. Det är jätteroligt att läsa andra åsikter också!
Kanske jag blir nästa Tobbe Larsson? ;)


Kommentarer
Postat av: Clara

Hahahahah!!!! Nästa Tobbe Larsson!!! ^^
Fjollbög!

Svar: Bäst ju även om jag drev!!! ;)
pluttlarsson.blogg.se

2012-09-09 @ 19:35:56
URL: http://www.hoppfreaks.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0